پاسخ به چند پرسش

اجتهاد در مقابل نص یعنی چه ؟
قبل از پاسخ به این سوال باید معنای دو واژه ی اجتهاد و نص را بدانیم.
اجتهاد در لغت به معنای تلاش و خود را به زحمت انداختن است.در اصطلاح شیعه اجتهاد یعنی این که فرد برای استخراج حکم الهی از قرآن و سنت نهایت کوشش و تلاش را انجام دهد.
نص در لغت منتهای یک چیز را گویند.به لفظی نص گفته می شود که منتهای دلالت در آن ظاهر باشد. در اصطلاح فقهاء به متن صریحی که هیچ احتمال خلاف در آن نباشد ،نص می گویند.در مقابل نص ظاهر را داریم که که احتمال خلاف در آن داده می شود .
اجتهاد در مقابل نص یعنی :در مقابل حکم متنی که از نظر سند و دلالت ، قطعی و صریح است ، نظر و فتوا به خلاف آن داده شود.مثلاً در قرآن به خواندن نماز و گرفتن روزه و وجوب آن تصریح شده،اگر کسی بگوید این دو عمل مستحب است این حکم،اجتهاد مقابل نص است .
اجتهاد در جایی که نص داریم انجام می شود یا در جایی که ظاهر است و نص نداریم؟
در هر دو مورد ما اجتهاد داریم ، اما اجتهاد در نص برای بیان موارد و مصادیق است نه برای ترجیح یک احتمال.به خلاف اجتهاد در ظاهر که ما یک احتمال را ترجیح داده و دلالت آن را یک طرفه می سازیم و به ستد آن حجیت می بخشیم.
آیا تا به حال در شیعه فتوایی که مقابل نص باشد از طرف مراجع تقلید داشته ایم؟
خیر تا کنون سابقه نداشته ولی اخیرا مرجعی که از طرف جامعه مدرسین فاقد صلاحیت مرجعیت شناخته شده بود چند فتوای مقابل نص داشته اند.
چه فتوایی ؟
مثلا ایشان فرزند خوانده را مانند فرزند شمرده و احکام فرزند را بر فرزند خوانده جاری نموده است.
آیا نص قرآن در این مورد وجود دارد ؟
بله در سوره احزاب آیه 4 آنجا که می فرماید و ما جعل ادعیاءکم ابناءکم یعنی خداوند فرزندخوانده های شما را فرزند حقیقی قرار نداده است.
طریقه انتخاب مرجع به چه شکلی است آیا مراجع توسط دستگاه و یا ارگان خاصی عزل و نصب می شوند یا انتخاب و معرفی می شوند؟
مرجع تقلید عزل و نصب نمی شود بلکه اگر صفات مرجعیت را داشته باشد انتخاب شده و از او تقلید می شود.در رساله ی عملیه ی تمام مراجع تقلید نحوه ی انتخاب مرجع ذکر شده که از راه های محتلفی می توان مجتهد اعلم را شناسایی نموده و تقلید کرد. یکی از راه های شناسایی مرجع برای عموم مردم و کسانی که سطح معلومات فقهی و اصولی آن ها در حد تشخیص اجتهاد نیست مراجعه به افراد مجتهد اهل فن است که می توانند مجتهد اعلم را شناسایی و معرفی کنند.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که متشکل از حدود 50 نفر مجتهد مسلم است،ملاک های مرجعیت را بر افراد انطباق می دهد.اگر فرد یا افرادی دارای شرایط لازم بودند آن ها را به عنوان مرجع معرفی می کند ونصبی در کار نیست.همچنین اگر مجتهدی صفات و شرایط مرجعیت را نداشته و یا اگر آن شرایط را از دست دهد به مردم اعلام می نماید نه این که عزل می کند .


ترجمه انگلیسی متن فوق :English translation of the above text

Ejtehad the reiterated What's this?
Before you answer the two words mean the Ejtehad and nassknow.
Ejtehad The word means and effort is put to trouble. The so-called Shiite Ejtehad that person to extract the sentence from the Quran and traditions of the divine work and efforts finally to do.
The word itself reiterated one thing to say. reiterated is called a verbal indication that the appearance is extreme. In explicit terms that no Fqha’ text against the possibility of not reiterated say. reiterated appears we have the possibility that the contrary is given.
Ejtehad against the reiterated : the sentence of a text document and that implies, is a definite and clear, comment and contrary to the fatwa on. For example, a reading of the Quran and taking it day and Vjvb definite, if somebody says this the operation is recommended sentence, Ejtehad is the reiterated.
Ejtehad where we reiterated is done or where appearance is not reiterated?
In both cases we have Ejtehad, but in Ejtehad reiterated express Msadyq cases and not for a chance prefer. Ejtehad unlike in appearance to a possibility that we prefer and it implies a way to create and trade are the Hjyt improvement.
You ever in the Shiite fatwa is the front reiterated imitation we have had from the authorities?
Since history has no reference, but recently the unqualified teachers from the community was known Mrjyt reiterated have a fatwa against.
What fatwa?
For example, children read their documents and decrees, such as children on the child is adopted child has.
reiterated Quran in this case you are there?
Yes, Chapter 4 verse parties there, and we stated that fraud Adya’km Abna’km the adopted child of God your child has not been true.
How to select how is your reference references a particular machine or organs are removed and installed or selected and are introduced?
Reference imitation is not removed and installed, but if the characters Mrjyt be selected and he will imitate. Mlyh the paper all references imitate how the choice of the reference listed ways can be Mhtlfy priest universe more identify and to imitate. One way of identifying reference to public knowledge and those in jurisprudence and principles of diagnosis is Ejtehad people see the priest technician can identify and introduce universe more priest said.
Society of Qom Seminary Teachers which consists of about 50 Moslem priest has Mrjyt criteria for conformity to the people. If the person or people who were qualified them as a reference defines installation does not work. Also, if you Mojtahedi traits and conditions, or if Mrjyt not lost to the terms announced to the people not to dismiss that

reiterated=نص 

universe more = اعلم 

تازه ترین اظهار نظر هاشمی رفسنجانی

آقای هاشمی رفسنجانی و عزل و نصب فقیه



رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار دانشجویان دانشگاه آزاد تهران در تاریخ دوشنبه 14/10/88 و در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان در خصوص اقدام اخیر جامعه مدرسین در رد صلاحیت آقای صانعی چنین پاسخ دادند :
مرجعيت همواره به عنوان شخصيت‌هاي پرنفوذ و تاثيرگذار در عرصه ديني و سياسي مردم حضور ارزشمند و غيرقابل انكار داشته‌اند ولي هميشه استقلال خود را حفظ كرده و غيروابسته به دولت‌ها و با اتكاء به مردم حضور داشته‌اند.

هاشمي تاكيد كرد:در مطالعه زندگي مراجع در تاريخ تشيع هيچ‌گاه مرجعي توسط جايي نصب يا عزل نشده بلكه مردم با تشخيص خود و پرداخت وجوهات فرد مناسب به عنوان مجتهد را انتخاب كرده‌اند.
در این اظهار نظر نکات قابل تاملی وجود دارد که می توان به عمق دیدگاه و نظر ایشان در خصوص عزل و نصب فقیه و یا انتخاب آن پی برد.
نکته اول : تمام مردم و کسانی که حداقل آشنایی با مسائل دینی و احکام شرعی دارند می دانند که شناخت مرجع توسط خود مردم انجام نمی شود بلکه با مراجعه به متخصصین و اهل فن مرجع خود را انتخاب می کنند . ضمنا جنابعالی در راس مجلسی هستید که فقیه جامع الشرایط را برای رهبری تشخیص می دهید ، آیا آنجا هم شما عزل و نصب می کنید ؟
نکته دوم : در تاریخ شیعه نیز به دلیل پرداخت وجوهات کسی به مرجعیت نرسیده است بلکه به خاطر داشتن شرایط کافی به مرجعیت رسیده است .آیا معنای حرف شما این است که خبرگان را قبول ندارید ؟مگر خبرگان بعنوان کسانی که صلاحیت تشخیص معیارهای رهبری را دارا هستند،تشخیص رهبری به عهده ی ایشان نیست ؟ اگر جواب شما مثبت است پس چرا در اینجا به تشخیص صلاحیت مرجع اعتقاد ندارید؟
نکته سوم : در عزل و نصب فقیه جامع الشرایط ما هم با شما هم عقیده هستیم که عزل و نصبی در کار نیست ، شما از کجا عبارت عزل و نصب را در بیانیه جامعه مدرسین دیده اید که ای طور قضاوت کرده اید؟ جامعه مدرسین ایشان را فاقد ملاک های مجتهد جامع الشرایط تقلید دانسته اند .
نکته چهارم : نظر شما به عنوان کسی که در خبرگان عضویت دارید در خصوص فتوای مقابل نص چیست ؟آیا فرزندخوانده در قرآن مانند فرزند شمرده شده است؟اگر فقیهی که شما از او جانبداری می کنید اجتهادی مقابل نص کرده باشد دارای شرایط مرجعیت است .البته بعضی از فتواهای دیگر ایشان (مانند بلوغ دختر در سیزده سالگی)که به شهادت مجتهدین بر اساس روایات ضعیف صادر گردیده را متعرض نمی شوم .
جناب آقای هاشمی
چرا برای دو روز دنیای دیگران این چنین موضع گیری می کنید و مسائل را زیر سوال می برید؟
انتظار مردم و حوزه های علمیه از شما پافشاری بر اصول و مبانی فقهی و اسلامی است نه اصرار بر نظریات و برداشت های شخصی

 وظیفه ی شما و دیگر خواص جامعه و همه ی متدینین دراین روزها پاسداری از دو رکن اساسی مذهب تشیع یعنی ولایت فقیه و مرجعیت است .نگذارید مرجعیت این جایگاه پرنفوذ و تاثیر گذار جامعه به خاطر احساسات و دلسوزی های بی جا به دست افراد فاقد صلاحیت بیفتد.البته با وجود فقیهان شجاع و با تقوی و ملت همیشه در صحنه و تابع ولی فقیه زمان چنین نخواهد نشد.انشاءالله


ترجمه انگلیسی متن فوق:

Mr. Hashemi Rafsanjani and dismiss the supreme leader and installation



Head of the Expediency Council meeting on Tehran University students on Monday 14/10/88 and questions of students regarding the recent action of teachers in society such qualified Mr. Sanei responded:
Mrjyt always as effective and influential figures in the field of religious and political people were undeniable presence and valuable, but always maintain their independence and independent governments and reliance people were present.

Hashemi stressed: the study of life in the history of Shia never references by reference where not install or remove people, but its diagnosis and proper person to pay monies priest have selected.
The points can be hesitant to comment, there can be depth views and comments regarding the removal and installation of their supreme leader or the following selection range.
First point: all those people at least familiar with religious issues and religious sentences have reference know that knowledge is not done by people themselves, but referring to the experts and technician choose your reference. Also speaking in the chamber Ross Are the scholar to lead a comprehensive diagnosis Alshrayt you are there, you remove it and install for you?
Second point: on the Shiite due to pay monies to anyone but Mrjyt is not sufficient conditions to Remember has Mrjyt. It means that your characters experts do not agree? Unless qualified experts who identify as having leadership criteria are responsible for the diagnosis of his leadership is not? If the answer is yes then why you here do not believe the diagnosis qualified reference?
Third point: the removal and installation of comprehensive scholar Alshrayt We agree with you that we are not dismissed and installation work, where you remove and install in value statement that the community have seen teachers have the judge? Society for their teachers lack comprehensive criteria Alshrayt priest believes imitation.
Fourth point: you as the experts who have Date on the fatwa against نص What I like the Quran adopted child is considered child? Faghihi If you are advocating Ejtehad he may have against نص is Mrjyt conditions. I Some of his other Ftvahay (such as puberty in girls thirteen years old) based on the testimony mojtaheds weak narratives have been issued Mtrz do not.
Mr. Hashemi
Another world for two days why such a position and you are questioning things perfect?
Waiting people and areas of your insistence on schools and basic principles of Islamic jurisprudence and not insist on personal opinions and harvesting

Duty and other properties of your community and all days, watch Mtdynyn In this two fundamental pillars of Shia religious scholar and the province is Mrjyt. Mrjyt not let this influential position and influence society to unwarranted feelings of compassion to people unqualified occurs . but despite the supreme leader with courage and piety, and people always on the scene and the function was not such a time the supreme leader. Ansha’allh


طرح آشتی 7 ماده ای دکتر علی مطهری

مطهری ، اصول گرایی و نفی کلام رهبر انقلاب


چندی پیش در سایت تابناک یادداشتی به قلم دکتر علی مطهری با عنوان طرح  آشتی 7 ماده ای دیدم که محتوای آن گر چه دور از انتظار نبود اما به این اندازه خوش خیالی و عدم تحلیل درست و همچنین نفی کلام مقام معظم رهبری را از ایشان تصور نمی کردم.
اگر منصفانه نگاه کنیم به جز مقدمه ای که ایشان قبل از 7 ماده ی پیشنهادی آورده اند این طرح نه قابل اجراست و نه محتوای آن با مبانی اصولگرایی و تبعیت از ولایت فقیه سازگار است و نه اصلاً مطابق واقعیات این کشور است.
آقای دکتر مطهری که مدتی است منتقد جدی دولت است در این انتقادات از مرز انصاف عبور کرده و دیگر مسائل مسلم را از ناحیه ی دولت ادعای واهی می پندارد.
جناب آقای دکتر علی مطهری
 جای بسی تاسف است که در بند چهارم طرح پیشنهادی خود منکر وجود جنگ نرم و تلاش اجانب برای براندازی نظام شده اید.
اگر موضوع را با خوشبینی نگاه کنیم می توانیم بگوئیم که جنابعالی غفلت نموده و تمام تعابیر رهبر معظم انقلاب در این خصوص را فراموش کرده اید!
آیا وجود جنگ نرم از طرف دشمنان قسم خورده ی انقلاب ادعای واهی از طرف دولت است یا رهبر حکیم و فرزانه ی انقلاب؟
آقای دکتر مطهری چرا باید یک نماینده مجلس این قدر ساده به مسائل نگاه کند و دچار بی بصیرتی گردد؟
برای توجه جنابعالی و خوانندگان محترم به این موضوع از سخنان مقام معظم رهبری در این خصوص شاهد می آورم :
1 - سخنرانی در دیدار اعضای مجلس خبرگان در تاریخ 2/7/88
 تا كسى بگويد دشمن، ميگويند: آقا شما همه‌‌اش به گردن دشمن مى‌‌اندازيد! خوب، هست دشمن؛ چرا نمى‌‌بينيم دشمن را؟ چرا نمى‌‌بينيم شعف عظيمى كه دشمن پيدا ميكند از آنچه كه اينجا از اختلاف ما، از حوادث گوناگون، از بلواى بعد از انتخابات به وجود مى‌‌آيد؟
2 - سخنرانی در دیدار جمعی از بسیجیان در تاریخ 4/9/88
اولويت، آن چيزى است كه امروز به آن ميگويند جنگ نرم؛ يعنى جنگ به وسيله‌ى ابزارهاى فرهنگى، به وسيله‌ى نفوذ، به وسيله‌ى دروغ، به وسيله‌ى شايعه‌پراكنى؛ با ابزارهاى پيشرفته‌اى كه امروز وجود دارد، ابزارهاى ارتباطى‌اى كه ده سال قبل و پانزده سال قبل و سى سال قبل نبود، امروز گسترش پيدا كرده. جنگ نرم يعنى ايجاد ترديد در دلها و ذهنهاى مردم.
3 - سخنرانی در جمع دانشجویان و نخبگان در تاریخ 4/6/88
متهم نميكنم افرادى را كه دست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندركار بودند، كه اينها دست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشانده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى بيگانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هايند يا انگليسند يا آمريكايند - اين را من ادعا نميكنم، چون براى من اين قضيه ثابت نيست؛ چيزى كه ثابت نيست، نميتوانم بگويم - اما آنى كه ميتوانم بگويم، اين است كه اين جريان، چه پيشقراولانش دانسته باشند، چه ندانسته باشند، يك جريانى بود طراحى‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده؛ تصادفى نبود. همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى نشانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نشان ميدهد كه اين جريان طراحى‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده بود، حساب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده بود.
البته شواهد دیگری نیز هست که بنده از آن ها می گذرم.
آقای دکتر مطهری
هر چند در بندهای اول و دوم شما هم اشکالات فراوان دیگری نیز وجود دارد اما از این نکته نمی توانم بگذرم که شما در نوشتار خود به کلی حق نظام و به تعبیرمقام عظمای ولایت ظلمی که به نظام رفت را فراموش کردید.
اصول گرایی در نظر شما به اسم است یا افکار و موضع گیری ها؟
تبعیت از ولایت فقیه به نفی کلام رهبری است یا تایید آن؟
امیدوارم در نظرات و افکار خود تاملی جدی کنید ودر اصلاح مواضعی که با اصول گرایی و تبعیت از مقام معظم رهبری منافات دارد تلاش کنید
و اخر دعونا ان الحمد لله رب العالمین

مهم ترین اصل تربیتی

توحيد و عبادت خداوند مهم‌ترين اصل تربيتی فرزندان از ديدگاه قرآن است 

 
گروه اجتماعی: هيچ چيزی مقدم بر توحيد نيست. مهم‌ترين اصل تربيتی فرزندان از ديدگاه قرآن كريم نيز توحيد و عبادت خداوند است. اين دو مورد، رمز موفقيت ديگر مسائل تربيتی هستند و بدون آن‌ هر چه تلاش كنيم بی‌نتيجه خواهد بود.

حجت‌الاسلام «جواد چاوشی»، رييس ستاد اقامه نماز اهواز، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه خوزستان، اظهار كرد: اگر تربيت همراه با توحيد و خداپرستی نباشد ارزشی نداشته و تأثير نخواهد داشت. خداوند در سوره لقمان ‌آيه 15 خط قرمز اطاعت از پدر و مادر را فقط توحيد می‌داند، يعنی اگر پدر و مادر كه اين همه احترام آن‌ها واجب شمرده شده .......... بقیه در ادامه مطلب
 


لینک این مصاحبه در خبرگزاری ایکنا :

http://www.iqna.ir/khouzestan/news_detail.php?ProdID=517138

ادامه نوشته

روز خوشحالی آل زیاد و آل مروان

فتنه گرها در خیابان دف زدند

روز عاشورا به مستی کف زدند

در جواب هتک حرمت هایشان

مردم ایران سراسر صف زدند


توضیح :

صف زدن یعنی صف کشیدن (لغت نامه دهخدا و معین)

نمونه ابیات مشابه در شعر شاعران که در لغت نامه دهخدا آمده است :

آوا :

ص َ زَ دَ

 

نوع لغت :

مص مرکب

 

فینگلیش :

 

 

شرح :

رده بربستن . صف کشيدن:
همه شهر يکسر پر از لشکرش
کمربستگان صف زده بر درش .

فردوسي .


اي خيل ادب صف زده اندرکنف تو
اي علم زده بر در فضل تو معسکر.

ناصرخسرو.


چون نديدند شاه را در غار
بر در غار صف زدند چو مار.

نظامي .


گرد رخت صف زده است لشکر ديو وپري
ملک سليمان تراست گم مکن انگشتري .

حافظ.

حرمت شکنی

حرمت شکنی فتنه گران در روز عاشورای حسینی را به ساحت مقدس امام عصر ارواحنا فداه تسلیت عرض نموده و حمایت قاطع خود را از آرمان های امام راحل امت ، شهیدان والا مقام ، مقام معظم رهبری و نظام اسلامی در برابر فتنه گران اعلام می داریم.

شهادت امام حسین علیه السلام

تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد

ثارالله

طرح دوره ای ائمه جماعات

بيان داستان‌های قرآنی توسط روحانيون و طلاب مدارس اهواز 

 
گروه فعاليت‌های قرآنی: داستا‌ن‌های قرآنی به همراه برپايی نماز، بيان احكام و مفاهيم دينی از مهم‌ترين فعاليت طلاب و روحانيون مدارس اهواز است.

حجت‌الاسلام «جوادچاوشی»، رييس ستاد اقامه نماز اهواز، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه خوزستان، با بيان اين مطلب اظهار كرد: به دليل كمبود روحانی و مبلغ امور دينی در مدارس شهرستان اهواز، اجرای طرح دوره‌ای امام جماعت مدارس در يك هزار واحد آموزشی شهرستان اهواز اجرا می‌شود.

وی افزود: اجرای اين طرح می‌تواند تا حد زيادی در برطرف كردن مشكل موجود در مقطع ابتدايی، راهنمايی و دبيرستان دخترانه و پسرانه باشد.

چاوشی، روحانيون مدارس شهرستان اهواز را 200 نفر عنوان كرد و گفت: 60 بانو و 140 آقای مبلغ و امام جماعت در اين طرح، به صورت هفتگی در 3 مدرسه حضور می‌يابند.

به گفته جوادچاوشی، اجرای طرح دوره‌ای امام جماعت مدارس پس از تامين اعتبار از سوی وزارت آموزش و پرورش اجرا می‌شود كه اين امر ممكن است در سال تحصيلی جاری و يا در سال آينده محقق شود.


لینک این خبر در ایکنا :

http://www.iqna.ir/khouzestan/news_detail.php?ProdID=513225