عاشقان رستگارند یا عاقلان ؟
در شب میلاد این بزرگ اسوه ی اخلاق و انسانیت ، این سوال در ذهن من نقش بست که مردم را به چند دسته می توان تقسیم کرد ؟
اصولا انسان ها را بر اساس کدام معیار و ملاک باید تقسیم نمود ؟
اولین پاسخی که به ذهن می رسد این است که انسانها را باید بر اساس آنچه آنها را از غیر انسان جدا می کند سنجید .
مگر نه فرق انسان و حیوان در داشتن قوه ی تفکر و عقل است ؟ پس می بایست انسان ها را بر اساس میزان عقل شان سنجید . در نتیجه هر انسانی که عاقل تر باشد کامل تر بوده و به فلاح و رستگاری نزدیک تر .
با این استدلال انسان به دو دسته ی عاقل و جاهل تقسیم می گردد .
اما به زعم حقیر در این تفکر و تقسیم بندی ابهاماتی و جود دارد که باید به آنها پاسخ داد .
۱ ـ آیا عقل انسان به تمام ابعاد وجودی خود انسان احاطه دارد ؟
۲ ـ آیا انسان می تواند آینده ی خود را ببیند ؟
۳ ـ آیا انسان دچار لغزش و خطا نمی شود ؟
۴ ـ آیا انسانهایی که به نظر ما جزء عقلا و متفکران عالم هستند ،همه به
فلاح و رستگاری رسیده اند ؟
و ... دهها سوال دیگر که به جهت اختصار از طرح آن خودداری می نمایم .
پاسخ تمامی این سوال ها تنها یک جمله است (عقل انسان محدود است و انسان با تکیه بر عقل ناقص خود دچار اشتباه و لغزش های فراوان می گردد)
با این جواب دریافتیم که عقلاء هم به خطا می روند چه رسد به جهال
اما علاوه بر دو دسته ی عاقل و جاهل دسته ی سومی نیز وجود دارد و آن دسته عاشقانند .
عاشق حقیقی گر چه عقلش همانند همه ی انسان ها ناقص است ، اما عشق در و جودش چنان شعله ور می گردد که عنان خود و نفس از کف می دهد و در پی معشوق می شود که عقل را یارای رفتن در چنین ورطه ای نیست . عقل آنچه را که با محاسبات خود صحیح باشد می پذیرد .
وقتی عاشق همه ی امور خود را به دست معشوق سپرد آن گاه است که معشوق دست عاشق را گرفته و به سر منزل مقصود خواهد رساند .
اول العلم معرفه الجبار و آخر العلم تفویض الامر الیه
آری ای انسان عاشق پیشه ، معشوق در دل آدمی می نشیند نه در عقل او
تا عاشق دل خود را جایگاه معشوق نکند همچنان عقل ناقص او بر اعضاء بدنش حاکم خواهد بود .
آن زمان که معشوق در دل نشست زمام همه ی اعضاء و جوارح آدمی ، حتی عقل را به دست خواهد گرفت .
هل الدین الا الحب آیا دین خدا به جز عشق و محبت است ؟
رشته ای بر گردنم افکنده دوست می کشد آنجا که خاطر خواه اوست
 هر گونه اقتباس از مطالب سایت با ذکر منبع بلا مانع است.
	  هر گونه اقتباس از مطالب سایت با ذکر منبع بلا مانع است.